오디오 관광해설

부산대교

작성일
2022-07-14 14:52:40
작성자
문화관광과
조회수 :
247

부산대교

<한국어>
부산을 대표하는 상징적 교량, 부산대교

부산에는 육지와 육지, 육지와 바다를 이어주는 총 7개의 해안 교량이 있습니다. 이번에 소개해드릴 대교는 부산항 발전의 상징으로 세워진 부산대교입니다. 부산대교는 1976년에 착공하여 1980년 준공되었습니다. 이 다리가 개통되기 전에는 현재의 영도대교가 부산대교라고 불렸었는데요. 현재 부산시 중구와 영도구를 연결하는 다리 역할을 하고 있습니다.

부산대교는 일제강점기에 건립된 현재의 영도대교를 대신해 부산을 대표하는 다리이자, 국내 최장의 아치교로 가장 큰 다리라는 의미에서 부산대교로 명칭을 확정하였습니다. 부산 개항 100주년을 맞이하여 우리나라 산업 발달의 상징으로 세워진 화려한 교량입니다.

부산을 대표하는 상징적 교량인 부산대교는 조선공업단지 및 신흥 항만으로 상징하는 영도 지구의 물동량을 신속히 처리할 수 있는 산업 도로 겸 임항 도로로서의 기능을 하고 있습니다. 영도대교로 통행이 불가능한 54t의 대형 트럭의 이동도 가능하게 했지요. 또, 부산의 도시고속도로와도 연결되어 있어 부산항에서 경부고속도로까지 곧바로 이어집니다.

특히 부산대교는 우리나라 기술진에 의해 설계와 시공이 완료된 것으로 국내 기술의 발전 및 향상을 가져오는 좋은 계기로 평가받습니다. 부산대교의 규모가 크고 구조가 복잡함에도 불구하고 국내 기술진과 자재로 완공되었다는 데 아직까지도 큰 의의를 지니고 있지요.

그만큼 한눈에 봐도 규모가 대단합니다. 길이 260m, 너비 20m, 4차선의 차도와 양쪽에 너비 2m씩의 인도가 갖추어져 있습니다. 아치의 양끝 다리 부분을 수평 인장재로 잇는 설계법인 타이드 아치 공법으로 된 철강재 아치가 31m로 솟아 부산의 상징이 되었지요. 원래는 대교의 색상이 주황색이었던 것이 지금의 회백색으로 바뀌면서 현대적인 미를 반영했습니다. 회백색으로 바뀐 부산대교는 주변의 활기찬 항만과 도심 분위기를 안정적으로 유도하고 주변 지역 경관과도 조화를 이룰 수 있는 색상으로 인정받고 있습니다.

항구도시 부산의 진면목을 보여주는 부산대교, 부산대교가 뿜어내는 대교의 가치를 찬찬히 살펴보시기 바랍니다.


<English>
Busan Bridge, a symbolic bridge of Busan

There are a total of 7 coastal bridges in Busan that connect land and sea. Busan Bridge, built as a symbol of the development of Busan Port, broke its ground in 1976 and was completed in 1980. Before the bridge's opening, the current Yeongdo Bridge was called Busan Bridge. It has been connecting Jung-gu and Yeongdo-gu in Busan ever since its completion.

Busan Bridge has replaced the current Yeongdo Bridge, which was built under Japanese rule, as a representative structure of Busan. Its name comes from the fact that it represents Busan as the longest arch bridge in Korea. This gorgeous bridge celebrated the 100th anniversary of the opening of Busan Port and symbolizes Korea's industrial development.

Busan Bridge functions as an industrial road and a port road that easily handles the traffic volume of the Yeongdo district, a shipbuilding industrial complex, and a new port. Large trucks weighing 54 tons that cannot pass through the Yeongdo Bridge can pass Busan Bridge. The bridge also connects to Busan's urban expressway and thus directly links Busan Port and Gyeongbu Expressway.

Busan Bridge was designed and constructed by Korean engineers and is considered a turning point in developing domestic architectural engineering and construction technologies. Its size and complex structure make it meaningful that Korean engineers completed it with Korean materials.

The size is truly impressive. It is 260m long and 20m wide and has four-lane roadways and sidewalks 2m wide on each side.

Steel arches made of the tide arch method, a design method that connects the bridges at both ends of the arch with horizontal tension members, rise to a height of 31m, becoming a symbol of Busan. The original color of the bridge was orange, but it is now gray and white, reflecting modern beauty. Its new hues harmonize with the surrounding area, stabilizing the vibrant harbor nearby and downtown atmosphere.

Please take a closer look at the Busan Bridge, which shows the true nature of the port city of Busan and its value as a magnificent bridge.


<中文>
代表釜山的象征性桥梁,釜山大桥

在釜山,陆地连接陆地,和陆地连接大海的海岸桥梁共有7座,这次要介绍的大桥是象征釜山港发展的釜山大桥。釜山大桥开工于1976年,竣工于1980年,在这座桥开通前,现在的影岛大桥被称为釜山大桥,担任连接现在的釜山市中区与影岛区的桥梁。

釜山大桥,取代了日据时代时建造的现在的影岛大桥,成为代表釜山的桥梁,也是国内最长最大的拱桥,因此名称被定为釜山大桥。为了迎接釜山港开港100周年,作为韩国产业发达象征建立而成的华丽桥梁。

代表釜山的象征性桥梁釜山大桥,对于造船工业园区与兴盛港湾的象征地影岛,扮演着能快速运输处理地区物量的产业道路,兼临港道路的功能,不得通行影岛大桥的54吨大型货车,也可以在釜山大桥通行移动,加上,还与釜山的都市高速公路相连,从釜山港一路直达京釜高速公路。

特别的是,釜山大桥是由韩国技术团队完成了设计与施工,被评为是带来国内技术发展与提升的良好契机,尽管釜山大桥的规模巨大且构造复杂,但仍靠国内的技术团队与材料完工,至今依旧具有重大的意义。

光看一眼就能看出规模非常的大,长260米、宽20米、四线道的车道与两侧各设有宽2米的人行道。拱的两侧尾端的部分,是采水平引张材连接的设计法,系杆拱桥工法的铁钢材拱顶竖立高达31米,成为釜山的象征。原本大桥的颜色是朱黄色,现在改为灰白色,反映了现代之美,变更成灰白色的釜山大桥,能够稳定的引领周边生气蓬勃的海港,与都心的氛围,以及与周边区域景观色调协调,受到肯定。

展现港口都市釜山全貌的釜山大桥,系望您能细细地品味釜山大桥所散发出的桥梁价值。


<日本語>
釜山を代表する象徴的な橋梁、釜山大橋

釜山には陸と陸、陸と海をつなぐ計7つの海岸橋梁があります。今回ご紹介する大橋は、釜山港発展の象徴として建てられた釜山大橋です。釜山大橋は1976年に着工し、1980年に竣工しました。この橋が開通する前は、現在の影島大橋が釜山大橋と呼ばれていました。現在、釜山市中区と影島区を結ぶ橋の役割を果たしています。

釜山大橋は日本植民地時代に建設された現在の影島大橋に代わって釜山を代表する橋であり、国内最長のアーチ橋として最も大きな橋という意味で釜山大橋に名称を確定しました。釜山開港100周年を迎え、韓国の産業発達の象徴として建てられた華麗な橋梁です。

釜山を代表する象徴的な橋梁である釜山大橋は、造船工業団地および新興港湾を象徴する影島地区の物流量を迅速に処理できる産業道路兼臨港道路としての機能を果たしています。影島大橋の通行が不可能な54トンの大型トラックの移動も可能にしました。また、釜山の都市高速道路ともつながっており、釜山港から京釜高速道路まで真っ直ぐ続きます。

特に釜山大橋は韓国の技術者たちによって設計と施工が完了したことで、国内技術の発展および向上をもたらす良い契機と評価されています。釜山大橋の規模が大きく構造が複雑であるにもかかわらず、国内の技術者たちと資材で完工したということに未だに大きな意義を持っています。

それだけ一目で見ても規模がすごいです。全長260m、幅20m、4車線の車道と両側に幅2mずつの歩道が備えられています。アーチの両端の脚の部分を水平引張材でつなぐ設計法であるタイドアーチ工法でできた31mの鉄鋼材アーチがそびえ立ち、釜山の象徴となりました。もともと大橋の色はオレンジ色でしたが、今の灰白色に変わり、現代的な美を反映しました。灰白色に変わった釜山大橋は、周辺の活気に満ちた港湾と都心の雰囲気を安定的に誘導し、周辺地域の景観とも調和できる色として認められています。

港町釜山の真骨頂を見せてくれる釜山大橋、釜山大橋が放つ大橋の価値をじっくり見てみてください。
영도구 오디오 관광해설 라디오 파일
한국어
English
中文
日本語

담당자 :
문화관광과 정은교 051-419-4041
최근업데이트 :
2022-07-13 13:19:25
만족도 조사

현재 열람하신 페이지를 평가해 주세요.

평가: